Wij gebruiken cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren.

Hoe de online dienstverlening gebruiken als Belg in het buitenland?

We leven meer dan ooit in een digitale samenleving. De wereldwijde coronacrisis dwong ons nog meer om te communiceren vanop afstand. ‘Het nieuwe normaal’ werd geïntroduceerd en de Overzeese Sociale Zekerheid wou zich hier van meet af aan op voorbereiden.

Sinds vorig jaar zit de digitale dienstverlening van de Overzeese Sociale Zekerheid in een stroomversnelling. Met de online formulieren en het gebruik van My e-box(Nieuw venster) spelen we in op de nood aan een snelle, veilige en toegankelijke serviceverlening.

Maar hoe kunt u als expat genieten van deze administratieve vereenvoudiging?

Door u in te loggen via een van deze digitale sleutels:

  1. Inloggen via uw elektronische identiteitskaart (eID),
  2. Inloggen via itsme,
  3. Inloggen via Electronic Identification And Trust Services (eIDAS).

Inloggen met uw eID

Elke Belg ouder dan 12 jaar is verplicht om een Belgische identiteitskaart aan te vragen.

Dit geldt ook voor Belgen met een hoofdverblijfplaats in het buitenland en een inschrijving in het bevolkingsregister van een Belgische ambassade of beroepsconsulaat

×

Een beroepsconsulaat is een ambassade, consulaat-generaal of consulaat met vanuit België gestuurde beroepsambtenaren en met een uitgebreide consulaire dienstverlening voor de Belgen in het buitenland. Het is te onderscheiden van:

  • de diplomatieke vertegenwoordigingen van België bij internationale organisaties zoals de UNO, de NAVO, de EU, enz. die geen consulaire dienstverlening aanbieden;
  • de ereconsuls die geen beroepsambtenaren zijn, in het buitenland wonen en meestal een heel andere professionele activiteit in de privésector hebben en die onder supervisie van een beroepsconsulaat maar heel beperkt Belgen in problemen kunnen bijstaan in verder van beroepsconsulaten gelegen regio’s.
Elke Belg die ingeschreven is bij een Belgische gemeente of in de consulaire bevolkingsregisters van een Belgische ambassade of consulaat kan zijn eID aanvragen en activeren.

Meer informatie over het aanvraag- en activatieproces vindt u op de website van de FOD Buitenlandse Zaken(Nieuw venster).

Geen eID? Gebruik dan itsme

Hebt u geen eID of is uw eID vervallen, dan krijgt u via itsme op een veilige manier toegang tot uw online overheidsdocumenten. Activeer deze app via een bankkaart van KBC, Belfius, BNP Paribas Fortis of ING. Gebruikt u itsme voor de eerste keer, activeert u uw profiel via een kaartlezer of uw bankapp.

Meer informatie vindt u op de website van itsme(Nieuw venster).

Inloggen via eIDAS

Deze digitale sleutel laat digitale transacties toe tussen deelnemende Europese landen en u als expat. Activeer uw eIDAS door volgende gegevens in te vullen: uw Belgisch nationaal identificatienummer (Rijksregisternummer of Bis-nummer), e-mailadres en telefoonnummer. Deze gegevens worden gelinkt aan uw digitale sleutel, zodat u gemakkelijk en veilig gebruik kunt maken van de online dienstverlening van de overheid.

Digitale sleutels bieden…

  • altijd en overal op een veilige manier toegang tot al uw overheidsdocumenten,
  • een administratieve vereenvoudiging (U kunt op een digitale manier de OSZ op de hoogte houden van eventueel wijzigingen in uw adres).
  • bij activatie van uw My e-box, geen extra werk. U hoeft bij een adreswijziging niets te doen, uw My e-box is gelinkt aan uw rijksregisternummer, niet aan uw adres.

Meer info?

Meer info over de verschillende digitale sleutels vindt u op de website van CSAM(Nieuw venster).

Via de website van de FOD Buitenlandse Zaken(Nieuw venster) vindt u nog meer informatie over de aanvraag en activering van uw eID. Daarnaast kunt u via deze formulieren(Nieuw venster) uw inschrijving in een beroepsconsulaat in orde brengen.

naar boven